Dette nettstedet benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer her | Ikke vis denne meldingen igjen
Åpningstider Opplevelser med guide Kontakt oss    
   

Skipene fra Hasseldalens Jernskibsbyggeri

I løpet av Hasseldalens Jernskibsbyggeris aktive år, 1899-1903, ble det levert til sammen syv skip. Skrogene ble slept inntil de fikk installert maskin ved et mekanisk verksted. Alle skipene ble solgt til utenbys redere, og alle bortsett fra ett endte sine dager på dramatisk vis i krigstid.

D/S Botnia

D/S Botnia ble bygget for bygget for bergensrederen William Hansen. Skipet var på 704 nettotonn, 231,3 fot langt og ble levert i mai 1901.

17. oktober 1916 var skipet lastet med tømmer, på reise fra Umba i Russland til London, da det traff en mine som var lagt ut to uker tidligere av den tyske ubåten U 76. D/S Botnia ble forsøkt slept til land, men dette ble oppgitt og mannskapet ble tatt om bord i en annen båt.

D/S Rikard Nordraak

D/S Rikard Nordraak stod ferdig i september 1901. Det var bygget etter de samme tegningene som D/S Botnia, og ble også levert til Bergen.

D/S Rikard Nordraak ble torpedert av UB 21 2. mai 1917, utenfor kysten av Nord-England.

Stuert Brynjulf Larsen, avbildet, og 1. maskinist Nicolai Corneliussen omkom.

D/S Nora

Også D/S Nora ble sendt til Bergen. Det tredje jernskipet fra Hasseldalen var bygget etter samme tegning som de to foregående. Men D/S Nora klarte seg gjennom første verdenskrig.

I 1928 ble D/S Nora solgt til J. Martinson m.fl. i Estland. Estland ble i juni 1940 okkupert av Sovjetunionen, men på grunn av Molotov-Ribbentrop-pakten var de enda ikke i krig med Tyskland. Likevel, tidlig på morgenen, klokken 04.46 13. oktober 1940 kom en torpedo susende forbi før det ble stille. Igjen klokken 07.12 bommet en torpedo på D/S Nora, men 08.46, da solen hadde stått opp, ble skipet truffet midt på. Deler av lasten ble blåst helt bort til U-103, som hadde avfyrt torpedoen. Ubåtkapteinen så at livbåtene var ødelagte og at skipet ville synke, så han sendte ut en nødmelding og forlot området. 19 overlevende ble plukket opp fem dager senere.

D/S Laila

I mai 1902 stod D/S Laila ferdig. Igjen var det William Hansen i Bergen som hadde bestilt, men D/S Laila var betydelig mindre enn de tre foregående skipene fra Hasseldalen.

Under første verdenskrig var det Bendiks Georg Nilsen fra Hesnesøya som var fører. Klokken 14.00 30. april 1915 ble det observert en fiskebåt uten flagg eller tydelig merke som nærmet seg D/S Laila, som da befant seg midt i Nordsjøen. Plutselig vendte den om og dampet sørover, noe mannskapet bemerket at var en mistenkelig manøver. En stund etter kom en ubåt til syne, den stanset først et dansk dampskip, Anna, før den vendte seg mot D/S Laila. Med et skudd til advarsel ble skipet stoppet og Bendiks Georg Nilsen tok med seg skipspapirene over i U 35. Der ble de beordret fra skipet og over i den danske damperen. D/S Laila ble deretter senket, og ble slik det første i en lang rekke norske dampskip senket av en U-båt.

Det har ikke lyktes oss å finnet et bilde av D/S Laila, så bildet er av U 35 på et senere tokt i Middelhavet.

D/S Edda

D/S Edda ble levert til Didrik W. Ellerhusen & Co. M.fl. var tidligere dampskipskaptein og hadde tidligere kontrahert D/S Nora fra Hasseldalen.

Men i motsetning til D/S Nora kom ikke D/S Edda seg gjennom første verdenskrig. 30. desember 1916 ble hun stanset utenfor Spanias vestkyst. Kaptein Meidell fikk ikke engang feste livbåten til U-70 før ubåtkaptein Otto Wünsche hadde bestemt seg for å senke D/S Edda. 7-8 minutter senere, da mannskapet så vidt hadde kommet klar av skipet ble hun torpedert. D/S Edda ble liggende en stund, U 70 kom tilbake og dro igjen, og til slutt, etter en eksplosjon, gikk skipet raskt ned.

D/S Hird

D/S Hird var det første jernskipet fra Hasseldalen som ikke ble bygget for bergensredere. Kjøper denne gangen var And. Jacobsen m.fl i Kristiania. D/S Hird ble solgt til Kristiansund i 1918, og så til Skien i 1921. Skipet fikk da Fagerstrand som nytt navn. I 1935 ble skipet solgt til Ebbesens Rederi i Oslo, før det igjen fikk nytt navn, Motto, da det ble solgt til Oswald Aamodt i Oslo i 1937. Før salget ble D/S Fagerstrand oppbragt av et spansk krigsskip og truet til å losse saltlasten sin i Casablanca.

I 1939 ble D/S Motto solgt til Finland, men så sent som i mars 1940 ble skipet omtalt som norsk i konvoi ON 23. Til slutt ble D/S Motto, tidligere Fagerstrand, tidligere Hird hugget i Helsinki 1955.

D/S Hild

Det siste skipet som ble bygget ved Hasseldalens Jernskibsbyggeri var D/S Hild. Dette skipet ble bygget etter samme tegning som de to foregående og solgt til M. H. Gundersen i Tvedestrand. D/S Hild ble til slutt solgt til Sverige og endte med å gå på grunn i 1943.

Fra julen 1910. Bildet eies av Norsk Maritimt Museum

Artikkelen er skrevet av Jakob Haavik Tønnessen, formidler ved Grimstad Bys Museer.

Har du bilder av eller informasjon om noen som arbeidet ved Hasseldalens Jernskibsbyggeri 1899-1903 er jeg veldig interessert i å høre fra deg. Send meg gjerne en e-post.

 

Hver 14. dag sender vi nyhetsbrev med ulike artikler til våre abonnenter.

Trykk HER dersom du også ønsker å få kultur- og litteraturhistorisk lesestoff rett i mailboksen!

Du kan lese flere av museets sjøfartsrelaterte artikler HER.